Proeftuin waterstof – varen op waterstof
Onderweg naar een duurzame, toekomstbestendige haven op waterstof zet Port of Den Helder met prioriteit in op verduurzaming. De toekomst van maritiem transport, zo stelt PODH, is varen op waterstof. Potentiële gebruikers en andere stakeholders uit de toekomstige groene waterstofketen in Den Helder kunnen in een proeftuin-fase van het Green Shipping project kennismaken met de mogelijkheden en uitdagingen in de transitie naar waterstof.
H2C RHIB
DHTC is uitgenodigd om haar kennis en expertise in de toepassingen van kleine vaartuigen los te laten op een H2C/elektrisch aangedreven RHIB in de haven van Den Helder en op de rede tussen Den Helder en Texel. Onder ijzige omstandigheden is door ons op 9 december 2022 met een snelle waterstofboot, de H2C RHIB, gevaren. DHTC instructeur Ben van Kuringen en training manager Ruud Oliemans werden door gastheer/begeleider Cees van Bladel in staat gesteld om uitgebreid te varen, te testen en te érvaren, vanaf het opstarten van de systemen voorafgaand aan ons vertrek, tot en met het brandstofladen (waterstof) na afloop.Indrukwekkende prestaties
De temperaturen beneden het vriespunt bleken geen enkele aanslag te betekenen, niet op ons enthousiasme en niet op de techniek. Teleurstellingen en haperingen bleven uit. De elektrische voortstuwing leverde indrukwekkende prestaties en ook het gevuld houden van de accu’s door de waterstofcel verliep uitstekend. Een eerste kennismaking met blije gezichten tot gevolg! Interessant om de verhoudingen te zien en te voelen, tussen het relatief forse gewicht van de boot, de kracht van de elektrische Torqueedo outboard en de wijze waarop de waterstofcel zijn werk doet om de accu’s gevuld te houden. Het display geeft alle benodigde (onmisbare!) informatie overzichtelijk weer en wij voelen ons er snel mee thuis. Direct zijn wij op zoek naar een optimale balans tussen kruissnelheid in plané,en verbruik. Met lage snelheid manoeuvrerend in de haven is het mooi om te zien dat de waterstofcel de accu’s weer aanvult; een vreemd aandoend proces in de omzetting van moleculen naar elektronen in dezelfde boot.Varen op waterstof
Met de pragmatische uitleg van Cees van Bladel over de energie-rendementen in het maken van waterstof in vergelijk met fossiele brandstoffen, over de processen om van elektronen naar moleculen te gaan en terug, over verbeteringen die al op dit moment op de plank liggen te wachten op toepassing, krijgen wij tijdens het gebruik van de boot in een paar uur tijd knap beeld en geluid over hoe het op dit moment zit met waterstof als brandstof voor batterijen in boten.Proeftuin
Voorafgaand aan de testdag hebben Ben en ik ons voorgenomen om de kosten, die ons grofweg bekend zijn van een boot als getest, niet te laten meewegen in ons oordeel. Voor ons allebei geldt namelijk dat een omarming van waterstof in combinatie met elektrische voortstuwing op dit soort vaartuigen, voor een groot deel bepaald wordt door het gegeven dat wij nu eenmaal gewend en genoodzaakt zijn om inzetmiddelen op commerciële basis te benaderen. De vraag wat een dergelijke boot kost en op welke wijze dat moet worden terugverdiend is voor DHTC en soortgelijke bedrijven geen realistische vraag. De kosten en het rendabel maken van een waterstofboot is niet een discussie voor nu, zeker niet voor ons, en laten wij dan ook buiten onze beschouwing.
Leerzame ervaring
Het is een interessante dag met leerzame ervaringen geworden. Wij delen onze bevindingen over de mogelijkheden, onze verbetersuggesties en onze vragen met de stakeholders in het Green Shipping programma, en graag delen wij die met onze klanten. Wij laten ons graag door de huidige initiatiefnemers op de hoogte houden van aanstaande ontwikkelingen en hebben daar reeds afspraken over gemaakt. Ook in de toekomst hopen wij onze expertise te kunnen aanwenden voor vragen of interesses vanuit ons klantenbestand of andere relaties.
Bekijk de video op ons YouTube kanaal |
Ruud Oliemans |
training manager |
DHTC bv |